Новини
07.02.2005 Колекція “Студіону”: вчора та сьогодні

У Національному музеї у Львові відкрито виставку ікон XIV-XX століття з відомої збірки монахів-студитів “Студіон” на тему “Минуле і сучасне”.

Попри те, що “Студіон” уже презентували у стінах Національного музею, це перша його акція такого плану. А в біографії Національного музею – другий захід, присвячений відзначенню музейного століття.

“Коли мова заходить про нашу збірку ікон, – сказала на відкритті співкуратор виставки, завідувач відділу давньоукраїнського мистецтва Марія Гелитович, – то йдеться про найбільшу збірку української ікони у світі. Однак ми не стали б такими, якими є сьогодні, коли б не влита в нас колекція музею Богословської академії, інституту Ставропігії, інші збірки, серед яких – колекція “Студіону”. Адже 1940 року радянська влада призупинила діяльність студитського Церковного музею. А 1945-го тільки 99 ікон зі студитської збірки вдалося передати на зберігання до Національного музею у Львові, інші розійшлися  світами. Це наша перша спільна спроба виставитися разом із нинішнім надбанням студитів, оскільки розуміти ікону лише з мистецтвознавчого боку є недостатньо – вона має передовсім духовний вимір”.

Таким чином, експозицію становлять тридцять ікон із нинішньої студитської збірки та тридцять, які нині є власністю Національного музею у Львові. Чимало робіт презентують уперше. Як наголосив інший співкуратор виставки, доктор богослов’я, ієромонах Севастіян Дмитрух, він не випадково розмістив у експозиції три ікони, які 1986 року вручив йому підпільний Архімандрит Унівської лаври Юрій Макар. Саме з цих ікон колишньої студитської збірки (започаткованої, до речі, як і Національний музей, Митрополитом Андреєм Шептицьким) розпочалося відродження колекції “Студіону”. Благородна справа, якій Севастіян Дмитрух цілковито присвятив свою подвижницьку працю, знаходячи чимало ікон не лише в розмаїтих церковних закапелках, а й витягаючи їх із вогню та води в буквальному значенні того слова.

Цікаво, що саме завдяки отцеві Севастіяну в рамках виставки зустрілися два “Юрії-Змієборці” XIV століття – один зі Станилі, що став хрестоматійним в історії українського мистецтва, й інший – знайдений у Старому Кропивнику поблизу Дрогобича в 1990-х роках. Обидві ікони, за словами кураторів, презентують безпрецедентний випадок своєї тотожності в іконописі XIV-XV століть. Виставлені в експозиції й інші раритети.

І все це ще раз засвідчує: нинішня колекція “Студіону” не менш цікава та важлива за ту, яку монахи-студити формували до 40-х років ХХ століття. І гідна окремого приміщення під музей, який обов’язково став би ще однією особливою привабою нашого міста.

Ярина Коваль

http://www.gazeta.lviv.ua/articles/2005/02/07/2374/

дивитися лист новин за
 
 
Copyright © 2004 HRAM.OD.UA Всі права захищені. Designed by Lenka_X