Новини
18.07.2005 Церква та наука: друзі чи сусіди?

Троє провідних американських учених надіслали Папі Римському Венедикту ХVI лист, у якому просять уточнити позицію Церкви щодо теорії еволюції, повідомляє газета The New York Times.

Дещо раніше на сторінках цього ж видання опублікували есе Віденського архієпископа Крістофа Шьонборна, який заявив, що теорія Дарвіна про виникнення видів не сумісна з ученнями Церкви. Проте, починаючи з 1996 року, коли Папа Іван Павло ІІ сказав, мовляв, еволюція – “це більше, ніж просто гіпотеза”, прибічники неодарвінської догми часто зазначали, що Католицька Церква приймає або принаймні не відхиляє їхньої теорії, яка нібито є сумісною із християнством. Однак, за словами австрійського прелата, “все зовсім не так”. На його думку, еволюція як теорія загального походження, можливо, і є допустимою, проте еволюції в дарвінському розумінні, тобто незапланованого хаотичного процесу та природного відбору, в принципі не було. “Будь-яка теорія, яка заперечує участь вищого розуму в творенні життя на Землі, є чистої води ідеологією, а не наукою”, – заявив Віденський архієпископ.

У своєму есе кардинал також назвав лист Івана Павла ІІ, в якому останній із повагою відгукувався про теорію еволюції, “туманним і малозначущим”.

Слова австрійського кардинала викликали певні суперечності та сумніви в науковому середовищі та спонукали трьох американських біологів надіслати лист Папі Венедиктові ХVІ. Послання написав фізик Лоуренс Краус, під ним підписалися два біологи – доктор Франциска Аяла (колишній священик-домініканець) та Кеннет Міллер – католик, автор багатьох праць про примирення науки та релігії. Причиною до написання есе кардинала Шьонборна певною мірою послужила також одна зі статей Крауса про сумісність науки та релігії.

У своєму посланні вчені просять Понтифіка підтвердити заяву його попередника про те, що “науковий раціоналізм і віра Церкви в Божественний задум не суперечать один одному. Надзвичайно важливим, на думку пана Крауса та його колег, є те, щоб у наш час Католицька Церква “не зводила знову давно зруйновану стіну відчуження між науковими методами та релігійною вірою”.

Дещо раніше прес-служба Ватикану відмовилася прокоментувати заяву австрійського архієпископа. За словами доктора Крауса, вони вже надіслали лист Папі, а також копію – кардиналові Шьонборну.

Як повідомляє CNA, в обговоренні проблеми походження видів бере участь ще один католицький ієрарх – архієпископ Вашингтонський кардинал Теодор МакКарік. На його думку, теорію еволюції Церква може прийняти лише в тому разі, коли ця теорія не відкидає участі Бога. Кардинал також заявив, що Іван Павло ІІ, висловлюючи позицію Церкви щодо теорії еволюції, мав на увазі саме це.

“Газета” звернулася по коментар стосовно співіснування Церкви та науки в сучасному світі до митрофорного протоієрея, директора Інституту церковного права, голови українського богословського наукового товариства отця-доктора Михайла Димида.

– Відповідаючи на запитання, чи може прийняти Церква дарвіністську теорію еволюції, ми насамперед маємо запитати себе: звідки походить світ? І відразу ж знаходимо логічну відповідь на нього, яку може дати будь-який християнин: першоджерелом усього є Господь Бог. Про це ми чуємо в Літургії, читаємо в Святому Письмі, вивчаємо в Катехізисі, – зазначив отець Михайло. – Людина створена за образом і подобою Божою, і не може виникати сумнівів у цьому. Зовсім іншим питанням є те, яким чином Господь сотворив світ і людину. Чи це відбувалося через еволюцію та тривалі зміни, чи ж Бог “зліпив” Адама з глини (як про це написано в Старому Завіті). Це запитання наразі залишається без відповіді. Ми всі є хрещеними, отже, для християнина мало лише того, що людина народилася. Люди – це не єство з тіла, не сліпий овоч і не якась подоба мавпи. Людина – мудра істота, яка має тіло, душу та святий дух. Актом хрещення кожен із нас ще раз довів свою впевненість в існуванні Бога. І цей святий акт доводить усім, що людина немислима без існування Господа нашого. Церква ніколи не прийме того, що творцем людини є лише якийсь біологічний процес без основоположного Божого авторства. Церква є великим людським суспільством, яке було задумано Богом і втілено його сином Ісусом Христом на благо всьому людству.

Щодо питання співіснування в сучасному монополізованому світі Церкви та науки, отець Михайло Димид переконаний: будь-який свідомий християнин не може навіть уявити (не кажучи вже про те, щоб прийняти) будь-яку науку, яка відкидає Бога.

– Правдою з великої букви є наш Господь, а наука в світі служить для того, щоб допомогти людям пізнати правду. Зв’язок є саме таким, іншого просто не може бути. Наука чи теорія, яка відкидає існування Бога, є  лженаукою, і це має зрозуміти кожен із нас, – зазначив він.

Юлія Ожиївська

дивитися лист новин за
 
 
Copyright © 2004 HRAM.OD.UA Всі права захищені. Designed by Lenka_X